sobota, 31 marca 2012

Tablica interaktywna w angielskich szkołach

Tablica interaktywna jako temat seminarium w Portugalii pozostała w dużej mierze teoretycznym, powierzchniowo jedynie zrealizowanym elementem projektu. Stąd pomysł, aby potraktować go bardziej praktycznie w czasie wizyty w Anglii, i to nie przez przypadek, bo właśnie tam tablice wykorzystywane są powszechnie, na dodatek z dobrym skutkiem.

Oprócz konkretnych punktów w programie zaproponowanych przez Davida wszystkim partnerom, takich jak system elektronicznego głosowania, nasza delegacja dodatkowo zażyczyła sobie obserwację lekcji z wykorzystaniem tablicy interaktywnej (IWB). David znakomicie wywiązał się z zadania i dzięki niemu uczestniczyłyśmy w zajęciach w szkole podstawowej oraz średniej. W obu przypadkach były to lekcje matematyki.

Moje wyobrażenia związane z użyciem IWB sprawdziły się tylko w części:
- marka tablicy: SmartBoard,
- materiały: samodzielnie przygotowane przez nauczyciela do konkretnego tematu za pomocą narzędzi będących integralną częścią oprogramowania tablicy, także wykorzystanie gotowych materiałów edukacyjnych typu wideo.

Sądziłam, że uczniowie będą często podchodzić do tablicy, manipulować obiektami. O ile w szkole podstawowej kilku uczniów wykonało na tablicy działania matematyczne, to w szkole średniej nie było takiej potrzeby, bo uczniowie prowadzili obliczenia na suchościeralnych tabliczkach formatu A4 w ławkach i tylko okazywali wyniki poprzez podniesienie tabliczki. Takie same tabliczki mieli również uczniowie w szkole podstawowej. Co za ulga - nie ma zeszytów, nie ma książek. O ile taniej, wygodniej, no i ile drzew zostanie zachowanych dla następnych pokoleń.

Podobało mi się też konsekwentnie prowadzone nauczanie, bez uatrakcyjniania na siłę, zbędnych ozdobników.
Zupełnie nieoczekiwanym elementem był natomiast fakt, iż elektroniczne systemy głosowania są na porządku dziennym.

Ten niepozorny element dodatkowego wyposażenia stanowi niebagatelną różnicę w wykorzystaniu tablicy w sposób interaktywny dla wszystkich uczestników zajęć.
Wyglądem przypomina pilota, a służy do przeprowadzania testów, zbierania opinii, głosowania. Umożliwia wielokrotny wybór (abc, 123) lub krótką odpowiedź tekstową.
Na lekcji matematyki w szkole średniej uczniowie za pomocą takich pilotów mogli sprawdzić swoją wiedzę w grze typu wyścigi na torze samochodowym. Natomiast na warsztatach zrealizowanych w programie naszej wizyty w Lancaster, system ten został wykorzystany do przeprowadzenia ewaluacji spotkania:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz